Jag håller även föredrag, berättar och visar bilder om mina resor. För företag och idrottsföreningar kan jag berätta om hur jag förberedde mig för resor, tala om hur jag sätter mina mål och hur jag sedan motiverar mig för att uppnå dem. Som biolog kan jag även hålla föredrag om naturen jag ser under mina resor.
Mina referenser hittar du under Partners »

Är du intresserad? Kontakta mig »
Tycker du om mina bilder? Jag har bilder till försäljning. Ta en titt i fotogalleriet och kontakta mig om du är intresserad. Jag har även många andra bilder. Mest på natur och landskap.
Scutisorex är det vetenskapliga släktnamnet på en näbbmus på omkring 100 gram som lever i Östafrika, Scutisorex somereni. Den har en ryggrad som är uppbyggd på ett mycket speciellt sätt som gör den enormt stark. En man på omkring 80 kg kan stå på näbbmusen utan att den tar skada (men det betyder inte att den inte protesterar).
Jobb i Serengeti
Jag har nu lämnat cykeln hemma i Sverige och istället börjat jobba. Jag har fått ett jobb på Lejonprojektet i Serengeti i Tanzania. Jag fortsätter do...
2010-11-07 10:38:03

Hosta i Quito
Hej! Jag har inte uppdaterat dagboken på ett tag. Det beror på att jag egentligen inte gjort så mycket sedan sist beroende på en långvarig hosta so...
2010-04-10 19:34:27

Brasilien
Nu har jag kommit till Brasilien. Ett land som låter som tropik och värme. Men hösten och vintern jagar mig an så länge norrut på kontinenten och ännu...
2009-06-04 22:22:34

Alla nyheter »
16 feb 2004 Kirkenes, Norge

9 februari: Efter att ha varit på den norska arbetsförmedlingen för att kolla mail och jobb kom vi fram till att det var bättre att fortsätta med semestern istället för att bli arbetslös i Lakselv. Vi tillbringade dagen i staden och stannade hos samma familj en natt till. Vi tyckte det var för kallt (- 20) och att vi behövde en vilodag.

10 februari: Det var ungefär lika kallt på morgonen som det hade varit dagen innan, men vi lämnade Lakselv på förmiddagen och kom ungefär 2 km från stadens centrum innan vi blev stoppade av en dam som bjöd in oss på fika. Vi stannade där ganska länge och hon ringde en reporter från lokaltidningen och de gjorde ett reportage om oss. Både jag och Daniel var nöjda med att få vara med i världens nordligaste dagstidning...

Vi kom inte ut från Lakselv förrän på eftermiddagen och det blev inte så långt cyklat den dagen. Vi kom fram till nästa by, Börselv och stannade där för att köpa lite mat. När vi kom ut från butiken såg vi att det skulle vara filmvisning på byns bygdegård och vem kan motstå att få se "Sagan om konungens återkomst" med norsk text? Efter filmen övernattade vi i bygdegården.

11 februari: Dagen startade med att han som var ansvarig för Bygdegården och filmvisningen kom dit för att kolla om allt var bra med oss. Vi drack lite kaffe och pratade om Norge och dylikt. Efter att ha druckit några koppar kaffe så var klockan redan 13. Vi cyklade tillbaks till butiken i byn igen och köpte lite godis och sen fortsatte vi vidare mot Ryssland. Vägen var i dåligt skick i början av dagen pga. att det hade snöat mycket under natten och vägen var inte plogad utan det var bara några hjulspår att följa. När vi hade varit iväg en timme kom snöplogen och det blev betydligt lättare att ta sig fram. Vi blev tvungna att korsa ett fjäll under dagen och väl uppe så hade vi möjlighet att titta ner i en djup canyon, som enligt turistkartan vi fick senare, skulle var Nordeuropas största canyon. Efter att ha frågat personer vi mötte kom vi fram till att det borde vara den tredje djupaste kanjonen i Nordeuropa.

Vi fortsatte och när vi tyckte det var tid för en ny fika bjöd vi oss in i nästa stuga vi såg (Man bjuder in sig själv genom att leta upp en stuga där det finns folk och sedan häller man ut vattnet ur termosen, om det finns något kvar, och frågar om nytt vatten. Samtidigt förklarar man hur kallt det är och att man fryser.) Stugan vi kom till ägdes av norska fjälltjänsten. Vi stannade i en timme. När det hade blivit kväll började vi leta efter en nytt hus att övernatta i och övervägde att använda termostricket igen. Vi hann inte göra det utan blev stoppade av en bil och blev inbjudna till dem.

12 februari: Dagen började med en rundvisning på en fiskodling där man kläckte yngel av lax, regnbåge och öring som sedan såldes vidare till uppfödare som sätter ut dem i havet. Det var kul att se men när vi började ställa frågor om utsläpp i fjorden utanför blev det ganska tyst.

Vi lämnade fiskodlingen på förmiddagen och fortsatte mot Ifjord och därifrån skulle det vara ett större fjäll som skulle vara svårcyklat under vintertid pga. väderförhållandena. Vi kom fram till Ifjord och då hade det börjat snöa och vägförhållandena var inte så bra. Vägen var stängd över fjället förutom vid tre tillfällen under dagen då man kunde få köra efter en snöplog för att komma fram. Vi blev stoppade av föraren till snöplogen och fick reda på att vi inte skulle få cykla över fjället men att vi kunde få lifta med honom istället. Det var bara jag, Daniel och föraren i snöplogen som korsade fjället vid den tiden.

När vi väl var över så var det redan mörkt och vi fortsatte några mil till innan vi blev inbjudna igen. Vi använde inte termos-tricket utan Daniel hade fått problem med en av pedalerna till sin cykel, troligtvis pga. kylan. Vi lånade lite tyngre verktyg för att kunna plocka sönder pedalen men det blev inte så bra.

13 februari: En normal morgon och vi kom ut på vägen igen betydligt senare än vad vi hade tänkt, men ändå inte senare än normalt. Vi brukar säga att vi ska iväg vid 9-tiden med kommer sällan iväg innan 11-tiden och ganska ofta senare...

Vi hade inte kommit så långt innan Daniels ena pedal på cykeln sprack och det ena kullagret trillade ut. Detta medförde att det inte gick att trampa runt pedalen, utan han fick lyfta foten vid varje rundtramp. Vi hoppades att vi skulle kunna fixa pedalen i Tana. Väl framme i Tana fanns det bara en mack som var öppen, kanske fanns det inte mer i byn, och där fanns inga reservdelar till cyklar. Hon som jobbade på macken tyckte kanske lite synd om oss och vi blev bjudna på kaffe. Vi hittade en ny favoritfirma "Tana Musikk och Maskin", en bra kombination. De har i alla fall grävmaskiner. Vi fortsatte och hoppades att vi skulle kunna laga pedalen eller köpa en ny i nästa samhälle, Tana Bru, som skulle ligga 25 km längre söderut. Vi cyklade dit och letade upp sportbutiken där och fick då reda på att de hade plockat bort alla cykeldelar ur butiken pga. vintern. Sånt händer aldrig i Skåne...

Vi fick låna telefonen och ringde runt till olika sportbutiker i "närheten" och hittade till sist en butik som hade cykelpedaler till salu, i Kirkenes. En stad som låg ca 20 mil längre österut från den plats där vi befann oss. Vi åt lite i Tana Bru och fortsatte sedan mot Kirkenes. Vi stannade i en sommarstuga över natten och där träffade vi en dam som sa att vi kunde bo hemma hos henne när vi kom fram till Kirkenes

14 februari: Ännu en dags cyklande och nästan direkt på morgonen lyckades vi få in tre nya fågelarter för resan och var då uppe i 32 stycken. Vädret var milt och mitt på dagen började det regna. Regn var något jag hade planerat att slippa, genom att cykla i Nordnorge under vintern. Det är betydligt bättre med snö än regn under en cykeltur.

Vi fortsatte inte så långt under dagen och stannade ännu en gång i en sommarstuga. Vi fick inte bo inne i stugan utan det blev att bo i en grillstuga istället. Vi var helt nöjda efter att ha blivit bjudna på mycket grillat kött. Det måste ha varit den bästa mat vi har fått i Norge. Man kan bli trött på nudlar, choklad och rökt lax så det var skönt att få lite kött i sig.

15 februari: Lämnade grillstugan på morgonen och fortsatte mot Kirkenes. Det blev en lätt cykling utan några större backar och med en lätt medvind. Vi hade 7 mil kvar till Kirkenes och var framme i Kirkenes på kvällen. När vi var nästan framme blev vi stoppade av en bilist som ville ha hjälp med att leta upp en hare som han hade kört på lite längre bort. Det blev ett kort eftersök och haren var hittad och nästa dags middag var fixad.

16 februari: Det har inte blivit så mycket gjort idag. Vi har tittat på turistgrejerna i Kirkenes, besökt det ryska konsulatet, kollat var E6 slutar (den slutar vid Kaivejen i Kirkenæs). Vi kommer att stanna här i dag och fortsätta till Ryssland imorgon.

/Stellan (som skrev) och Daniel

Jag har upptäckt en nackdel med vintercykling och det är att det kan regna.

Administration - Design och Webbutveckling av Webking webbutveckling och it-konsulting ab