Jag håller även föredrag, berättar och visar bilder om mina resor. För företag och idrottsföreningar kan jag berätta om hur jag förberedde mig för resor, tala om hur jag sätter mina mål och hur jag sedan motiverar mig för att uppnå dem. Som biolog kan jag även hålla föredrag om naturen jag ser under mina resor.
Mina referenser hittar du under Partners »

Är du intresserad? Kontakta mig »
Tycker du om mina bilder? Jag har bilder till försäljning. Ta en titt i fotogalleriet och kontakta mig om du är intresserad. Jag har även många andra bilder. Mest på natur och landskap.
Scutisorex är det vetenskapliga släktnamnet på en näbbmus på omkring 100 gram som lever i Östafrika, Scutisorex somereni. Den har en ryggrad som är uppbyggd på ett mycket speciellt sätt som gör den enormt stark. En man på omkring 80 kg kan stå på näbbmusen utan att den tar skada (men det betyder inte att den inte protesterar).
Jobb i Serengeti
Jag har nu lämnat cykeln hemma i Sverige och istället börjat jobba. Jag har fått ett jobb på Lejonprojektet i Serengeti i Tanzania. Jag fortsätter do...
2010-11-07 10:38:03

Hosta i Quito
Hej! Jag har inte uppdaterat dagboken på ett tag. Det beror på att jag egentligen inte gjort så mycket sedan sist beroende på en långvarig hosta so...
2010-04-10 19:34:27

Brasilien
Nu har jag kommit till Brasilien. Ett land som låter som tropik och värme. Men hösten och vintern jagar mig an så länge norrut på kontinenten och ännu...
2009-06-04 22:22:34

Alla nyheter »
12 maj 2004 Poltava, Ukraina

Stellan och jag befinner oss nu på ett Internetcafé i Poltava och fötterna är blöta. Detta har hänt sedan Kiev:

1 maj: Stellan, jag och Anastasia tog bussen till Ivankov. Därifrån gick vi till ett ställe som jag och Stellan passerat tidigare. Där finns ett system av dammar där fåglar och grodor trivs bra. Vi satte upp tältet och startade en eld. På kvällen började vi grilla kyckling och en kycklingfot över glöden. Det var gott men kycklingfoten blev aldrig uppäten.

2 maj: Dagen började med fint väder men när vi kom tillbaka till Kiev började det regna. Vi väntade ut regnet ett tag innan vi besökte den botaniska trädgården i Kiev. Besöket blev dock en besvikelse eftersom den verkar ha förfallit sedan Sovjets tid

3 maj: Eftersom det var måndag passade vi på att gå till den Moldaviska ambassaden för att skaffa visum. De sa att vi skulle komma tillbaka på eftermiddagen när vi betalt en avgift på en bank. I väntan på detta gick vi omkring i en park och stötte på några klättrare. Vi blev erbjudna att testa och tackade ja. Vi klättrade på en gammal och sliten tegelvägg med sprickor, som gjorde det lättare att ta sig upp. När vi sedan kom till banken för att betala visumen var den stängd för dagen (kl 14:00), vi kom en minut för sent. Vi gick tillbaka till ambassaden för att fråga om man kunde betala på någon annan bank. Han sa att vi kunde betala honom istället och vi fick våra visum. På kvällen gjorde vi en lite finare middag och efter det blev det tårta pga. att det var min födelsedag.

4 maj: Vi besökte ett stort klosterkomplex i Kiev. Där fanns flera kyrkor och andra byggnader innanför vita stenmurar. Anastasia tog tåget hem till Moskva.

5 maj: Vi packade våra cyklar och åkte till cykelaffären i Kiev för att spänna ekrarna rätt. Jag passade på att köpa nya kugghjul fram och bak och även en ny kedja. Det var skönt att kunna cykla igen utan att det kuggar över hela tiden. Stellan nöjde sig med att byta kedjan. Det tog tid att få fram alla delarna i cykelaffären så vi började inte cykla därifrån förrän på kvällen. Stellan var lite illamående och fick dessutom punktering i Kievs utkanter. Vi slog upp tältet strax utanför staden.

6 maj: Fi fortsatte vår resa i riktning mot Poltava. Vi ville åka till Poltava eftersom vi under vår resa genom Ryssland ofta blivit påminda om slaget vid Poltava, där Ryssarna besegrade svenskarna i ett blodigt krig. Vi trodde att vi skulle få höra det mer och mer ju närmare vi kom staden, men så blev inte fallet. Faktum är att sedan vi kom in i Ukraina har ingen sagt någonting om denna sammandrabbning. Vi pratade med en ukrainare om det och han sade att det var i det slaget som Ukraina slutgiltigt tillföll Ryssland. Det verkar alltså som om ukrainarna hellre ville att svenskarna skulle ha vunnit. Denna dag kom vi inte långt pga. regn som gjorde att vi tillbringade långa tider på kaféer.

7 maj: Även denna dag regnade det. Vi spenderade alltså mycket tid på kaféer och kom inte långt denna dag heller. Jag fick punktering och det tog lång tid att laga i regnet.

8 maj: Dagen började med regn och vi var inte sugna på att lämna tältet på morgonen. Men mitt på dagen sprack molntäcket upp och solen började skina. Det blev genast roligare att cykla.

9 maj: Denna dag är en högtidsdag i Ukraina. Man firar att andra världskriget tagit slut eller som ukrainarna säger det, "Hitler kaputt!" Det märktes att folket var på festhumör vilket vi hade nytta av. Under dagen blev vi nämligen bjudna på en chokladask, en flaska mineralvatten och två kafébesök. På kvällen blev vi inbjudna att övernatta i en stuga i en liten by. Där kunde vi duscha och torka våra kläder.

10 maj: På morgonen skulle vi bli guidade i byn av honom vi bott hos. Vi hoppade in i hans Lada och fick se allt, djuren, skolan, fiskarna mm. Innan vi åkte därifrån fick vi en och en halv liter majsolja. Senare på dagen fick vi ca 5 kg potatis av en lastbilschaufför, som han tog från lasten på sin bil. På kvällen blev vi bjudna på ett födelsedagskalas på ett kafé och fick sova på en halmbädd på övervåningen.

11 maj: Vi kom äntligen fram till Poltava och tog oss direkt till cykelaffären. Stellan bytte ut sina kugghjul fram och bak och jag köpte ett nytt däck. Sedan tog vi oss norr om staden. Tyvärr hade det börjat regna och åska och på sina ställen var vägarna översvämmade. Blöta och kalla hittade vi en tältplats, som luktade lite unket, men har man tältat utanför Montjegorsk så är detta inget problem. Vi friterade potatisen i oljan och åt oss mätta innan vi somnade.

12 maj: Det duggade lite lätt på morgonen men slutade snart. Den unkna lukten utanför tältet visade sig komma från en död hund. Vi befann oss i det område där Karl XII förlorade slaget mot Peter den Store 1709, ett av världshistoriens blodigaste krig med avseende på antal dödade soldater. Vi besökte ett museum som handlade om kriget. Där fanns bl.a. vapen, kläder och flaggor från kriget. Många tavlor illustrerade hur ryssarna hjältemodigt och tappert besegrade svenskarna. Sedan besökte vi klostret som Karl XII ockuperat och bott i under tiden innan kriget. Nu är vi tillbaka i staden Poltava och ikväll drar vi västerut mot Moldavien.

/ Daniel (som skrev inlägget) och Stellan

Administration - Design och Webbutveckling av Webking webbutveckling och it-konsulting ab