Jag håller även föredrag, berättar och visar bilder om mina resor. För företag och idrottsföreningar kan jag berätta om hur jag förberedde mig för resor, tala om hur jag sätter mina mål och hur jag sedan motiverar mig för att uppnå dem. Som biolog kan jag även hålla föredrag om naturen jag ser under mina resor.
Mina referenser hittar du under Partners »

Är du intresserad? Kontakta mig »
Tycker du om mina bilder? Jag har bilder till försäljning. Ta en titt i fotogalleriet och kontakta mig om du är intresserad. Jag har även många andra bilder. Mest på natur och landskap.
Scutisorex är det vetenskapliga släktnamnet på en näbbmus på omkring 100 gram som lever i Östafrika, Scutisorex somereni. Den har en ryggrad som är uppbyggd på ett mycket speciellt sätt som gör den enormt stark. En man på omkring 80 kg kan stå på näbbmusen utan att den tar skada (men det betyder inte att den inte protesterar).
Jobb i Serengeti
Jag har nu lämnat cykeln hemma i Sverige och istället börjat jobba. Jag har fått ett jobb på Lejonprojektet i Serengeti i Tanzania. Jag fortsätter do...
2010-11-07 10:38:03

Hosta i Quito
Hej! Jag har inte uppdaterat dagboken på ett tag. Det beror på att jag egentligen inte gjort så mycket sedan sist beroende på en långvarig hosta so...
2010-04-10 19:34:27

Brasilien
Nu har jag kommit till Brasilien. Ett land som låter som tropik och värme. Men hösten och vintern jagar mig an så länge norrut på kontinenten och ännu...
2009-06-04 22:22:34

Alla nyheter »
4 maj 2005 Addis Abeba, Etiopien

Jag befinner mig fortfarande i Addis Abeba. Har gjort en tur ut ur staden och kommit tillbaka igen.

28 april: Eftersom min holländske vän skulle flyga hem denna dag och jag inte längre hade någon att dela rum med flyttade jag till ett billigare hotell, Park Hotel, i närheten. Jag lyckades övertala det tyska paret jag cyklat med att följa mig till nationalparken Awash nästa dag så jag gick till busstationen för att kolla priser och tider.

29 april: Tyskarna och jag befann oss på busstationen strax före sex på morgonen. Efter ca en halvtimmes väntan lämnade vi Addis Abeba och åkte österut mot Awash. Ungefär fyra timmar senare var vi framme. Där började vi leta efter ett billigt hotell. Men en guide från nationalparken hittade oss och sade att det var bättre om vi åkte direkt in i nationalparken och campade där, det skulle inte kosta oss något extra i entréavgifter. Sedan började vi diskutera priser. Man är tvungen att ha bil i parken. Vi tyckte att bilpriserna var lite höga. Då dök två koreaner upp som kunde vara med och dela på priset. Även de tyckte att det var dyrt, ungefär 800 kr för tre dagar, vilket många etiopier inte tjänar på två månader. Så vi började fråga runt bland privata bilar och till slut hade vi en som ville ställa upp i tre dagar för ca 240 kr.
På eftermiddagen lämnade vi staden Awash och åkte in i nationalparken med samma namn. Parken har ett savannlandskap med tät bush på många ställen. Snart såg vi massor av oryxer och en del gaseller. Senare såg vi vårtsvin och de mycket små dikdik-antiloperna. Vi stannade vid ett kraftfullt vattenfall ett tag, innan vi kom till campingplatsen, där vi såg babianer, colobusapor och markattor som stal frukt från oss. Vid campingplatsen fanns en liten flod där vi såg nilkrokodiler passera på kvällen. Innan guiden och chauffören lämnade oss för natten hade vi en lång diskussion om hur mycket vi skulle betala för bränslet till bilen. De försökte intala oss att bilen drack ungefär tre gånger så mycket som en bil i samma storlek normalt tar.

30 april: På morgonen kom guiden och chauffören för att köra oss till nästa ställe. De hade med sig bröd som vi beställt och det tog inte lång tid innan en markatta stulit ett av bröden. Vi åkte vidare mot norra delen av parken. Vi såg inte så mycket nytt under bilturen och kom fram till campingen mitt på dagen. Vi hade även en vakt med oss som skulle beskydda oss från Afarerna, den lokala befolkningen, som har rykte om sig att vara farliga. De har ofta ihjäl varandra och tar genitalierna som troféer. Afarerna lever i bushen och är helt beroende av sina dromedarer. Vi såg flera Afarer men ingen av dem verkade farliga och vid campingplatsen uppehölls sig ett tiotal. Männen var mycket noga med sitt utseende och kollade ofta att frisyren såg ut som den skulle. Guiden frågade om vi ville betala extra för att vakten skulle stanna med oss under natten och beskydda oss. Vi tyckte det verkade onödigt och tackade nej. När guiden, vakten och chauffören lämnat oss gick vi till de heta källorna i närheten. De befann sig på en vacker plats med palmer och högt gräs. Vattnet var klarblått och klart och såg uppfriskande ut. Men detta var bara en synvilla, vattnet var 43,8 grader varmt och det tog ett tag att vänja sig med hettan. På vägen tillbaka hittade vi två etiopier som totalt satt fast i leran med sin fyrhjulsdrivna bil. Efter två timmars jobb med att få upp bilen gav vi upp. Vi bestämde oss för att vänta på bilen som skulle hämta oss nästa dag. På kvällen såg vi en ny sorts babian och vattenbockar.

1 maj: Jag tog en tidig morgonpromenad i området. På sen förmiddag kom bilen för att hämta oss och vi kunde dra etiopiernas bil upp ur leran. De var mycket glada över detta. När vi kom tillbaka till staden Awash erbjöd de oss skjuts tillbaka till Addis Abeba i deras bil. På vägen stannade vi i Nazret där vi besökte en av etiopiernas, Fidels, familj. Det visade sig att de ägde ett lyxhotell och var mycket rika. Vi blev inbjudna på hotellet att äta god mat med dessert. När vi fortsatte mot Addis hade det blivit mörkt och vi såg flera hyenor i strålkastarljuset.

2 maj: Hittade av en slump en Svensk-norsk skola i Addis Abeba. Jag och det tyska paret blev nyfikna och besökte skolan. Där blev vi vänligt mottagna av personalen och fick kaffe och kakor. Sedan presenterade de oss för eleverna och vi fick berätta om våra resor och eleverna fick ställa frågor. Det kändes mäkligt att befinna sig i ett svenskt klassrum med svenska böcker mitt i Addis. Efter det uträttade vi några ärenden i staden. På kvällen bjöd tyskarna mig på mat på en fin restaurang, detta eftersom det var kvällen före min födelsedag.

3 maj: Det regnade kraftigt på förmiddagen. På eftermiddagen letade jag upp en butik där jag kunde köpa min födelsedagstårta. Den var stor och kostade lite mer än 50 kr. Jag hade bjudit de vänner jag lärt känna på kalas till kvällen. Klockan sju på kvällen befann vi oss på Taitu Hotel där vi åt mat. Efter maten bjöd jag på tårta. Mer än 15 personer dök upp med olika nationaliteter, etiopier, tyskar, koreaner, japaner, holländare och en amerikan. Intressant at se hur många vänner man kan få på kort tid.

4 maj: Det regnade lite på morgonen men sedan har solen skinit hela dagen. Spenderat större delen av förmiddagen framför datorn.

Jag avslutar detta dagboksinlägg som det förra:

Nästa gång jag skriver befinner jag mig kanske i Nairobi…

Administration - Design och Webbutveckling av Webking webbutveckling och it-konsulting ab